Salgsbetingelser

  1. Disse Kjøpsvilkårene gjelder på www.stautas.no.
    • o Disse vilkårene for kjøp (”Kjøpsvilkårene”) kommer til anvendelse når du gjør et kjøp fra www.stautas.no. Når du gjør et kjøp på Nettsiden, inngås det en avtale inngått mellom deg og Staut Arbeidsklær AS (” Staut”, ”oss” eller ”vi ”)., orgnr: 916069685 med adresse Hvamveien 4, 2013 Skjetten.
    • o Du kan kontakte oss på ordre@stautas.no eller telefon 63 80 00 01.
  2. Avtale og bestilling
    • Staut selger til kunder som handler som privatpersoner (forbrukere) og forretningspartnere. Når du gjør et kjøp på Nettsiden, aksepterer du disse Kjøpsvilkårene, som kommer til anvendelse på alle av våre salg. Du må også være over 18 år og ha rettslig handleevne i samsvar med gjeldende lov, f.eks. ikke være under vergemål
    • Når du har fullført kjøpet, vil du motta en kvittering på e-postadressen du har oppgitt i forbindelse med kjøpet. Kvitteringen er en bekreftelse at vi har mottatt din bestilling, men er ikke en bekreftelse på at en bindende avtale er inngått. En bindende avtale er kun inngått når vi bekrefter ditt kjøp og sender en endelig ordrebekreftelse med kvittering. Før den endelige ordrebekreftelsen med kvittering har blitt sendt, kan vi avslå din bestilling helt eller delvis i samsvar med vår Fair Use policy, hvis du har gitt oss uriktig informasjon i kassen, hvis vi mistenker et forsøk på svindel eller hvis produktet er utsolgt. I slike tilfeller, vil vi informere deg så fort som mulig.
    • En personlig konto blir opprettet på www.stautas.no, i forbindelse med din bestilling. Ved innlogging på din konto, kan du til enhver tid se gjeldende bestillinger, produkter du har markert som favoritter, registrere dine returer osv.
  3. Pris og betaling.
    • Ved bestilling, gjelder prisene som er oppgitt på Nettsiden på tidspunktet for bestilling. Alle priser er presentert i lokal valuta inkludert gjeldende MVA.
    • Hvis prisen eller informasjon om et produkt listet på Nettsiden er uriktig og du forsto eller burde ha forstått dette, vil prisen eller informasjonen ikke gjelde ved kjøpet. I slike tilfeller vil vi kontakte deg så fort som mulig.
    • Vi tilbyr forskjellige betalingsløsninger og du kan velge hvilken betalingsløsning du ønsker å bruke. De mulige betalingsløsningene du kan velge mellom er alltid oppgitt i forbindelse med din bestilling. Ekstra kostnader kan påløpe, avhengig av hvilken løsning du velger. Vi og betalingstjenesteleverandørene har rett til å velge hvilke betalingsløsninger vi tilbyr, hvilket kan variere fra gang til gang.
    • Reservasjon av beløpet. Hvis du betaler med et internasjonalt betalingskort, reserveres beløpet umiddelbart. Pengene er reservert på kortet eller kontoen din inntil: 1) vi trekker beløpet når vi sender varene, eller 2) pengene frigis i henhold til avtale med kortutsteder. Du kan få mer informasjon om reglene for ditt spesifikke kort hos kortutstederen.
  4. Betalingsløsninger
    • Betalingsløsningen tilbudt på www.stautas.no er presentertav vipps sin checkout løsning.
    • Vipps er en mobil betalingtjeneste der du enkelt, raskt og sikkert kan overføre penger. Betal ditt kjøp med Vipps ved å logge inn på din Vipps-app og oppgi betalingsopplysningene. Kontroller at de er korrekte. Kjøpet godkjennes ved å trykke på knappen «Betal» og du vil umiddelbart få en betalingsbekreftelse per e-post. Pengene trekkes fra ditt kort tilknyttet Vipps. Hvis du har problemer med å få gjennomført betalingen vil vi be deg kontakte Vipps eller banken der du har fått utstedt ditt kort.
  5. Brukeromtaler for produkter
    • Når løsningene våre for netthandel er ferdig utviklet, vil du på sikt, etter at du har foretatt et kjøp blir du invitert til å gi en kundeanmeldelse av produktene du har kjøpt. Du vil kun kunne gi en anmeldelse av produktet du faktisk har kjøpt. Før en kundeanmeldelse av et produkt publiseres på www.stautas.no bekrefter vi via kundeordrenummeret at du har foretatt et kjøp av det aktuelle produktet.
  6. Gavekort og tilgodebeløp
    • Gavekort vil implementeres i løsningen med tiden. Tilgodebeløp eller kreditnotaer utbetales evt avstemmes mot andre fakturaer. Løsningen enes vi om når, så vi ber dere ta kontakt med ordre@stautas.no evt tlf 63 80 00 01.
  7. Frakt og levering
    • Produkter er levert til deg med fraktalternativet du velger i kassen. Du vil finne informasjon om dine alternativer på Nettsiden og i kassen. Avhengig av fraktmetoden du velger og det totale beløpet av din bestilling, kan fraktkostnader påløpe. Ved bestilling av produkter fra Stauts sortiment med større/tyngre varer kan det påløpe et håndteringsgebyr.
    • Den forventede leveringstiden er oppgitt på Nettsiden og i ordrebekreftelsen, og kan variere avhengig av hvilket leveringsalternativ du velger. Den estimerte leveringstiden oppgitt på Nettsiden er kalkulert fra den endelige ordrebekreftelsen og ikke fra tidspunktet du bestilte varen. Vi streber alltid etter å levere din bestilling innen det estimerte nummer av virkedager for levering, oppgitt på Nettsiden og i din ordrebekreftelse. Det kan oppstå situasjoner hvor leveringsbudet leverer til annen pakkeagent/pakkeboks på grunn av plassmangel.
    • Det kan imidlertid oppstå situasjoner som gjør det umulig for oss å fullføre en bestilling innen rimelig tid. Om det oppstår en forsinkelse med leveransen kan du ha rett til å kansellere kjøpet, hvis du ønsker. Ved en berettiget kansellering er vi forpliktet til å tilbakeføre alle dine innbetalinger, herunder leveringskostnader (unntatt eventuelle ekstrakostnader påløpt fordi du valgte en annen betalingsmåte enn den vi tilbyr til lavest kostnad), uten unødig opphold og senest innen 14 dager fra dagen vi mottar din kansellering.
    • Eierskap og risiko for varene overføres fra Staut til deg som kunde, når du har mottatt varene fra distributøren. Dersom du har samtykket til at distributøren kan levere varene utenfor døren din, har du mottatt varene når de er levert utenfor døren, og dette er bekreftet av distributørens GPS posisjonering eller bilde. Etter kvittering bærer du risikoen dersom pakken er stjålet.
    • Disse Kjøpsvilkårene gjelder levering innenfor Norge.
  8. Ikke hentede pakker
    • Du er ansvarlig for å motta og hente din pakke i samsvar med instruksjonene du mottar i forbindelse med levering. Pakker som ikke er hentet innen tiden spesifisert på leveringsanvisningen, vil bli sendt tilbake til vårt lager. Vi har rett til å belaste et gebyr på 400 NOK som samsvarer med dine fraktkostnader i tilfeller der du ikke henter din pakke. Hvis du informerer oss om at du ønsker å angre ditt kjøp før pakken er automatisk returnert, vil vi ikke belaste noe gebyr for ikke hentede pakker.
  9. Tilbud, rabattkoder og gaver
    • Vi kan fra tid til annen tilby kampanjer, rabattkoder, gaver eller andre tilbud. Slike Tilbud er kun gyldige i perioden spesifisert i forbindelse med et slikt Tilbud, så lenge produktet er på lager, og på vilkårene spesifisert i forbindelse med Tilbudet. Tilbudet kan ikke bli kombinert med andre rabatter, med mindre det er uttrykkelig oppgitt på Nettsiden. Du må fylle ut rabattkoden for Tilbudet eller på annen måte utføre nødvendig handling før fullføring av kjøpet for å benytte Tilbudet. Hvis du returnerer bestilte produkter, kan det bety at du ikke lenger oppfyller de spesifikke betingelsene som gjelder det Tilbudet, hvilket kan bety at i slike tilfeller må du returnere gaven, og at du ikke lenger kan motta en slik rabatt. Hvis du som følge av fullført retur ikke lenger oppfyller betingelsene for den gjeldende gaven og velger å ikke returnere gaven, vil vi gjøre fradrag for verdien av gaven før vi foretar tilbakebetalingen. Disse Kjøpsvilkårene gjelder også for Tilbud.
    • Ved avslutning eller tilbakekalling av et Tilbud, gjelder disse Kjøpsvilkårene produktene som tidligere var gjenstand for et Tilbud.
  10. Angrerett og gratis retur
    • Etter angrerettloven, har du rett til å trekke deg fra avtalen i løpet av 14 dager fra dagen du eller en person på vegne av deg, mottok produktet du kjøpte på Nettsiden. Dette gjelder dog ikke på bestillingsvarer som ikke er lagerført hos oss i STAUT.
    • Når du utøver din angrerett på 14 dager, har du rett til å åpne pakningen og undersøke produktet i den grad det er nødvendig for å vurdere dens karakter, kvalitet og funksjon. I slike tilfeller har du rett til full refusjon hvis du informerer oss innen 14 dager fra dagen du mottok produktet. Hvis du håndterer produktet I større grad enn nødvendig for å fastslå dens karakter, kvalitet og funksjon, har vi rett til å trekke fra en sum fra refusjonen. Les mer om hva det betyr nedenfor i punkt 10.10.
    • Hvis du bruker angreretten din med hensyn til alle produkter som er inkludert i bestillingen (en full retur), vil vi refundere alle betalinger mottatt fra deg, ekskludert leveringskostnader. Våre standard leveringsalternativer er de billigste alternativene som er tilgjengelige ved utsjekking.
    • Hvis du bruker angreretten din for kun deler av produktene som er inkludert i et kjøp (delvis retur), vil vi ikke refundere deg for leverings-, håndterings- eller betalingskostnader, bortsett fra om du har betalt en ekstra obligatorisk kostnad spesifikt for produktet/produktene du returnerer, for eksempel håndteringsgebyret for større/tyngre varer
    • Hvis du ønsker å utøve din rett til retur etter den lovfestede 14-dagers angreretten har utløpt, kan du gjøre det i opptil 30 dager etter levering av produktet, forutsatt at produktet er ubrukt, i sin originale tilstand og i originale pakning.
    • For visse produkter, gjelder verken angreretten eller retten til retur. Hvis et produkt ikke er passende for retur som følge av helse og hygienerelaterte årsaker, vil du ikke være i stand til å returnere produktet hvis du har brutt forseglingen på produktet. I tillegg, har du ikke mulighet til å returnere en vare som har blitt fremstilt etter dine instrukser eller på annen måte har blitt gitt et tydelig personlig preg. Hvis angreretten eller retten til retur ikke gjelder, vil dette bli oppgitt i forbindelse med produktet.
    • Du kan bruke din angrerett og retur på ulike måter. For enkel behandling, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på tlf eller mail 63 80 00 01 / ordre@stautas.no. Vi vil da guide deg gjennom for riktig retur etc.
    • Vi betaler ikke frakten dersom du ønsker å returnere produkter. Du er ansvarlig for eventuelle skader eller tapet under frakten ved retur forårsaket av at du har vært uaktsom, for eksempel ved valg av transportør eller ved adressering eller pakking av produktet. Skulle det være en mangel eller feil dekker vi kostnadene som oppstår på bakgrunn av dette.
    • Hvis du bruker angreretten din i løpet av 14 dager, har vi rett til å gjøre fradrag for den summen som verdien av produktet har blitt redusert med, hvis du har brukt produktet mer enn nødvendig for å fastslå dens karakter, kvalitet eller funksjon. Et slikt fradrag er gjort i samsvar med produktets verdi ved retur sammenlignet med den opprinnelige verdien på kjøpstidspunktet.
  11. Reklamasjon
    • Hvis det er noe galt med ditt produkt, har du rett til å reklamere på mangler ved produktet i samsvar med ufravikelig forbrukerlovgivning.
    • For å reklamere, anbefaler vi at du kontakter oss på e-post (ordre@stautas.no) gjennom kontaktdetaljene oppgitt i punkt 1.2. Vår kundeservice vil deretter hjelpe deg videre med din reklamasjon. Vår returadresse er Staut Arbeidsklær AS , Hvamveien 4, 2013 Skjetten. Hvis du vil reklamere på et produkt, kontakt oss så fort som mulig etter du har oppdaget feilen.
    • Når produktet det er reklamert på har blitt mottatt og det er fastslått at reklamasjonen er berettiget, vil vi refundere i samsvar med gjeldende lov. Dette betyr at det mangelfulle produktet vil bli rettet eller at vi vil erstatte produktet med et nytt. Hvis ingen av disse alternativene er mulig, har du rett til prisavslag tilsvarende feilen eller å heve kjøpet i samsvar med gjeldende lov. Ved en berettiget reklamasjon er vi forpliktet til å tilbakeføre alle dine innbetalinger, herunder leveringskostnader (unntatt eventuelle ekstrakostnader påløpt fordi du valgte en annen betalingsmåte enn den vi tilbyr til lavest kostnad), uten unødig opphold og senest innen 14 dager fra dagen vi mottar din reklamasjon. Du er også berettiget til å få kompensasjon for ditt tap i samsvar med gjeldende lov. Merk at vi har rett til å avslå en reklamasjon hvis det viser seg at produktet ikke har mangler etter gjeldende lov. Hvis reklamasjonen ikke er berettiget etter forbrukerlovgivningen, har vi rett til å belaste deg et gebyr på 200 NOK hvilket korresponderer med våre kostnader for frakt av produktet.
  12. «Handels politikk hos STAUT»
    • For å shoppe på Staut, må du:
    • Ha som intensjon å beholde produktene du bestiller. At du har en intensjon om å beholde produktene du bestiller hindrer deg ikke i å bruke din angrerett. Du beholder alltid din angrerett og returrett i samsvar med våre Kjøpsvilkår.
    • Ikke fremstille deg selv uriktig eller feilaktig fremstå for å være en forbruker.
    • Ikke anvende utilbørlig press eller true vårt personale i forbindelse med kjøp eller retur eller i kontakt med vår kundeservice, og
    • Ikke forsøke å begå svindel eller på annen måte handle med hensikt om å bryte gjeldende lover.
    • Oppførsel som kan bli ansett å bryte vår «Handels politikk hos STAUT» er, for eksempel:
    • Overdrevent og uvanlig kjøp- og returoppførsel, som indikerer at kunden tidligere ikke har hatt intensjon om å beholde bestilte produkter,
    • Å uriktig fremstå for å være forbruker for å kjøpe, men deretter, for eksempel, markedsføre eller videreselge produktene innenfor rammen av en virksomhet,
    • Å kjøpe produkter for å fotografere dem i virksomhet og deretter uriktig returnere produktene med referanse til angreretten som kun gjelder forbrukere,
    • Forsøk på svindel med formål om å få bonuspoeng eller ved å misbruke rabattkoder, gaver eller Tilbud eller oppfordre/bidra til falsk bestilling for å få kompensasjon fra oss,
    • Forsøk på å urimelig påvirke eller true vårt personale for å få en utvidet rett til retur sammenlignet med våre Kjøpsvilkår eller ufravikelig lovgivning, og
    • Forsøk på svindel i forbindelse med retur, slik som skifte/forfalskning av merker og prislapper og uriktige klager på mistede produkter.
    • Staut har rett til å avslå en ordre og har ingen plikt til å inngå salgsavtaler på Nettsiden. Staut selger kun til forbrukere og bindende kjøp er kun inngått når du mottar den endelige ordrebekreftelsen med en kvittering fra oss. Staut kan avslå bestillinger fra kunder, når vi har rimelig grunn til å mistenke at kunden bryter vår Rettferdigbruk politikk.
  13. Våre forpliktelser
    • Hvis det er en mangel ved produktet eller hvis leveringen er forsinket, er vi ansvarlig for tapet du har lidt som følge av mangelen eller forsinkelsen i henhold til gjeldende ufravikelig forbrukerlovgivning. Vi er imidlertid kun ansvarlig for tap i den utstrekning at du har tatt rimelige skritt for å begrense ditt tap. Vi er derfor ikke ansvarlig for tap du kunne unngått ved å ta rimelige skritt.
    • Vi er ikke ansvarlige for tap som følge av uforutsette hendelser utenfor vår kontroll, for eksempel krig, naturkatastrofer eller WHO karakterisert pandemi, som vi ikke med rimelighet kunne ha forutsett (Force Majeure). Du har imidlertid alltid rett til å kansellere din bestilling i samsvar med ufravikelig forbrukerlovgivning.
    • Spesielle vilkår for kundeklubben vår Hard Work Cafe.
    • Ved å bli medlem av Hard Work Cafe blir du som kunde med i Stauts lojalitetsprogram som gir deg tilgang til ekstra rabatter, fordeler og en persontilpasset handleopplevelse.
    • Det er gratis å bli medlem av Hard Work Cafe, og det er ikke nødvendig å kjøpe noe for å bli medlem.
  14. Om disse Kjøpsvilkårene
    • Vi har rett til å endre disse Kjøpsvilkårene, men Kjøpsvilkårene som du har godtatt på kjøpstidspunktet vil alltid gjelde for det kjøpet. Alle endringer vil bli oppgitt i vår sist publiserte versjon av Kjøpsvilkårene på Nettsiden. Endringene vil være i kraft fra tidspunktet du har godtatt Kjøpsvilkårene, for eksempel i forbindelse med å gjøre et nytt kjøp på Nettsiden.
    • Disse Kjøpsvilkårene skal bli fortolket og gjelde i samsvar med norsk rett. Hvis noen klausuler av disse Kjøpsvilkårene skulle bli ansett ugyldige eller uanvendelige av en saklig kompetent domstol, myndighet eller alternativ tvisteløsningsnemd, vil andre deler av den klausulen og alle andre klausuler av disse Kjøpsvilkårene forbli gyldige og fullt anvendelige i samsvar med gjeldende lovgivning.
  15. Spørsmål, klager og tvister
    • Du er velkommen til å kontakte oss hvis du har noen spørsmål eller klager knyttet til din bestilling. Du kan enkelt nå oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt i starten av disse Kjøpsvilkårene.
    • Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet (ta kontakt på ordre@stautas.no evt tlf: 63 80 00 01). Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.